Tiedesuunnistamassa syksyllä 2015

Järjestimme tiedesuunnistuksessa rasteja bioanalytiikasta lukiolaisille ja yläkoululaisille. Rastien aiheina olivat veren solut, veriryhmät, kudosleikkeet sekä hemoglobiinin mittaus pikamittarilla ja PEF-puhallus. Ryhmäkokojen pienuus helpotti rastien pitämistä, ja opetusta verisoluistajokainen pääsi osallistumaan. Palautteen mukaan osallistujat pitivät rasteja mielenkiintoisina. Erityisesti itse tekeminen oli kiinnostavaa ja mielekästä. Osallistujat uskalsivat myös esittää itseään askarruttavia kysymyksiä. Jokaiselle rastille varattu 15 minuuttia kului nopeasti, palautteen mukaan jopa liiankin nopeasti. Oli innostavaa esitellä bioanalytiikan alaa mahdollisille tuleville alan opiskelijoille. Rasteja pitäessämme huomasimme, että osaamme kertoa alasta siitä tietämättömille riittävän yksinkertaisesti. Kysymysten myötä oma osaaminen ja ohjaustaito joutui koetukselle, mutta huomasimme, että onnistuimme hyvin.veriryhmät lasilla

Palautteesta poimittua:

”Oli tosi mielenkiintoinen esittely. Oli kiva itse päästä kokeilemaan ja meidän ikä ja tiedon taso otettiin huomioon. Te puhuitte silleen, että ymmärrettiin hyvin. Kiitos :)”

 

Islannin kongressi

Opiskelemme Tampereen ammattikorkeakoulussa bioanalytiikkaa. Keväällä 2015 bioanalyytikkokoulutuksen koulutuspäällikkö Eeva Liikanen ehdotti, että pieni ryhmä osallistuisi NML 2015 –kongressiin Islannissa, Reykjavikissa. NML eli Nordisk Medisinsk Laboratoriegruppe on pohjoismainen bioanalyytikkoyhdistys ja NML 2015 –kongressi on kansainvälinen bioanalyytikkojen ammatillinen konferenssi.

islanti 1

Lähdimme Islantiin Helsinki-Vantaan lentokentältä 2.7. ja olimme Islannissa Keflavikin lentokentällä noin klo 18 paikallista aikaa. Siitä ajoimme noin tunnin bussilla Reykjavikin keskustaan, josta me opiskelijat olimme vuokranneet asunnon.

Ensimmäisenä päivänä kävimme tutustumassa Islannin yliopiston bioanalyytikkokoulutukseen. Kävimme kiertämässä luokkatiloja ja meille esiteltiin koulutusohjelmaa. Esittelijöinä toimivat Islannin yliopiston bioanalyytikkokoulutuksen koulutusohjelman johtaja, kaksi lehtoria ja oppilaskunnan puheenjohtaja. Suurin ero Suomen koulutukseen oli mahdollisuus jatkaa oman alan maisterin- ja tohtorinopintoihin. Suomessa tämä ei ole vielä mahdollista. Toinen suuri ero olivat tasokokeet: kaikki hakijat pääsivät opiskelemaan ensimmäiseksi lukukaudeksi, mutta tasokokeiden jälkeen vain parhaat saivat jatkaa opintojaan.

islanti 2
Islannin yliopiston bioanalyytikkokoulutuksen rakennus

Yliopistoon tutustumisen jälkeen jakauduimme pareiksi ja menimme tutustumaan Islannin yliopistollisen sairaalan laboratorioihin. Pääsimme käymään patologian, hematologian, kemian, molekyylibiologian ja mikrobiologian laboratorioissa. Konferenssin aikaan Islannin bioanalyytikot olivat olleen jo kahdeksan viikkoa lakossa. Kaikki näytteet päivystysnäytteitä lukuun ottamatta pakastettiin. Se teki laboratorioympäristöstä hieman erilaisen tunnelmaltaan, sillä laboratorioissa oli hyvin rauhallista. Muuten laboratoriot muistuttivat suomalaisia laboratorioita, ja näimme paljon tuttuja laitteita.

islanti 4islanti 3

Samana iltana oli konferenssin avausjuhla. Tilaisuus järjestettiin Hilton-hotellissa, ja se antoi mahdollisuuden tutustua rakennukseen sekä muiden maiden osallistujiin ja muihin opiskelijoihin. Iltajuhlassa tarjoiltiin kevyitä virvokkeita ja naposteltavia.

islanti 5
Matkalle osallistuneet (vasemmalta oikealle): Meri Laine, Joanna Kokkila, Terhi Anttila, Eeva Liikanen (edessä), Iida Hurskainen, Olli Kemppainen ja Emilia Komi.

Ensimmäinen oikea konferenssipäivä alkoi tervetuliaispuheilla. Konferenssin aikataulu oli jaettu jokaisena päivänä kahteen osaan, joista toinen alkoi aina lounastarjoilun jälkeen. Jokaisen osan alussa oli yhteinen, suurempi luento, mutta muuten tilat oli jaettu pienemmiksi luentosaleiksi, joiden välillä pystyi liikkumaan vapaasti. Tällä tavalla kaikki saivat päättää ne luennot, jotka kokivat kaikista kiinnostavimmiksi. Konferenssin teemana oli ”Variety in Biomedical Science” eli bioanalytiikan moninaisuus, joten luennoissa oli mistä valita.

Suosikkiluentoni olivat luento Islannin geologiasta, tuliperäisyydestä ja sen tutkimisesta (konferenssin aloitusluento, jonka tarkoituksena oli toivottaa meidät tervetulleeksi ihmeelliseen Islantiin) sekä luento norjalaisen bioanalyytikon vapaaehtoistyöskentelystä ebolan diagnosointiin ja hoitoon keskittyvässä laboratoriossa Sierra Leonessa. Mielenkiintoisia ja jopa liikuttavia olivat etenkin kuvat leireiltä, joissa ebolaa sairastaneita hoidettiin. Etenkin kuvat avaruuspukuisista potilaskuljettajista ja piikkilanka-aidan toisistaan erottamat vierailukatokset potilaille ja heidän omaisilleen olivat pysäyttäviä. Kiinnostavia olivat myös tapausselostukset, kuten esitelmä 12-vuotiaan tytön sydäninfarktista ja sen hoidosta, jota Islannin haastava luonto ja pitkät etäisyydet hankaloittivat. – Emilia

islanti 6

Mielestäni mielenkiintoisin luento oli luovutuksen jälkeen vanhentuneiden trombosyyttien käyttö kasvumediumin korvikkeena solujen kasvatuksessa. Luento oli kiehtova, ja aihe niin innovatiivinen ja mullistava, että olen kertonut asiasta konferenssin jälkeen kaikille, jotka ovat suostuneet hetkenkin kuuntelemaan. Muita hyvin kiehtovia luentoja olivat luento suolistomikrobien vaikutuksesta käyttäytymiseen, ja luento Islantilaisten perimästä. Muita seuraamiani luentoja olivat muun muassa luento siitä, miten Tanskassa bioanalytiikan ammattia yritetään mainostaa ja saada enemmän esille, ja luento erilaisista mikrobiologisista sairaustapauksista. – Joanna

islanti 7

 Konferenssin ulkopuolella tutustuimme Reykjavikin nähtävyyksiin. Kiertelimme kaupungilla ja nautimme raikkaasta meri-ilmasta ja söimme hyvää ruokaa. Osa porukastamme kävi myös kolme tuntia kestävällä valassafarilla, jossa näimme delffiinejä ja muutaman valaankin, sekä todella hienoja maisemia. Hieno nähtävyys oli myös Hallgrimskirkja, joka on keskustassa sijaitseva korkea kirkko, jonka torniin nousimme.

islanti 8   islanti 9

islanti reykjavik

Islannin-matkamme oli unohtumaton kokemus. Reykjavikin tunnelma oli ainutlaatuinen ja konferenssi itsessään onnistunut.

Päiväkotilapset Nallelaboratoriossamme

Opettajamme ehdottivat, että olisi hyvä saada kokemusta lasten kanssa toimimisesta jo ennen harjoittelujaksojen näytteenottotilanteita.

Syntyi ajatus Nallelaboratorio-päivästä! 

Luokkamme jaettiin kahteen osaan ja molemmat ryhmät suunnittelivat oman noin tunnin ohjelmansa 15 hengen päiväkotiryhmälle -5-6 vuotiaita lapsukaisia. Päädyimme ryhmässä toteuttamaan päivän rasteina, joissa jokaisessa olisi oma ohjelmansa. Rastien aiheiksi valikoituivat Kim-leikki laboratorion tavaroista, ihopisto ja EKG lapsien mukana tuomiltaan nalleilta, suojapukeutuminen, mikroskopointi, suusuojuksen ”tuunaus” sekä aukkotarina bakteerien sieppaamista nalleista.

Päivä onnistui erittäin hyvin, saimme varmuutta lastenkanssa toimimiseen sekä ilahduimme siitä kuinka tyhjästä paperista saimme aikaan näin hienon päivän!

Kiitokset kaikille päivään osallistuneille, erityisesti Sammonkadun päiväkodin menninkäiset- ryhmälle!
13BIO